Adobe Creative Cloud — co nowego w 2018/2019?

creative-cloud

To już kolejny raz kiedy opisuję zmiany i nowe funkcje w pakiecie kreatywnych aplikacji firmy Adobe. Od jakiegoś czasu aplikacje aktualizowane są nieliniowo, czyli nie ma w zasadzie teraz jakiejś wielkiej konferencji oznajmiającej wszystkie zmiany, a raczej zmiany wprowadzane są na bieżąco. Stąd jeden zbiorczy wpis na połowę roku :)

Przegląd nowości zaczniemy od programów Premiere Pro i XD, ponieważ tam można zauważyć największy postęp i mnogość nowych rozwiązań. Omówię także aplikację Premiere Rush, baby-Premiere do szybkiej edycji wideo na telefonie. Wspomnę także o platformie Spark, Lightroomie, a także o trzech projektach Adobe w fazie początkowej, które docelowo będą aplikacjami: Fresco, Aero i Substance. Do dzieła :)

Nowości w Premiere Pro

Uwaga na początek: Adobe zaleca zainstalowanie najnowszej wersji programu i zachowanie poprzedniej. Powód? Projekty zapisane w wersji 13.1 nie dadzą się otworzyć w wersji 13.0.

Widok Freeform w panelu projektu

Freeform-View

Panel projektu ma teraz nowy widok freeform (dowolny). Możesz użyć tego widoku by oceniać, organizować i przygotowywać pliki źródłowe do swoich projektów. Możesz zmieniać ich kolejność, tworzyć zręby scenariusza, a także wprowadzić wstępne cięcia. Widok freeform ma też wersję pełnoekranową, która pozwala tworzyć mapy myśli i lepiej planować swoją pracę. Możesz także zapisywać różne widoki aby wizualizować projekty we właściwy dla siebie sposób.

Miarki i linie pomocnicze w monitorze programu

premiere-guides

Możesz teraz składać tekst i grafiki z lepszą dokładnością używając nowych miarek i linii pomocniczych w monitorze programu. Linie pomocnicze i miarki działają także z funkcją przyciągania (snap), która pozwala łatwiej zachować systematyczność i równe odstępy na różnych klipach i sekwencjach.

Miarki i linie pomocnicze w Premiere Pro można też zapisywać, eksportować, nadawać im różne kolory, a także importować linie pomocnicze z programu After Effects.

Łatwe przyciszanie dźwięków tła

Możesz teraz w łatwy sposób przyciszyć dźwięki tła, aby uwypuklić np. dialog aktorów lub efekty dźwiękowe. Aby to zrobić, wykorzystaj parametr Ducking w panelu Essential Sound.

Wielokrotne obrysy i tło napisów

Możesz teraz nadać wielokrotne obrysy (do 10) do warstw tekstowych i kształtów w panelu Essential Graphics. Co więcej, kiedy dodajesz warstwę tekstową, ma ona teraz swoje własne tło. Możesz zmieniać przezroczystość i wielkość tego tła w zakładce Edit panelu Essential Graphics (sekcja Appearance).

Napisy i kształty mogą być maskami

premiere-pro-tekst-jako-maska

Od teraz możesz przekonwertować warstwę tekstową lub kształt w maskę w panelu Essential Graphics. W ten sposób możesz tworzyć nowe efekty i napisy z gradientem lub grafiką jako wypełnieniem.

Wsparcie skrótów klawiszowych dla nieangielskich klawiatur

Od teraz Premiere Pro automatycznie mapuje skróty klawiszowe do nieangielskich klawiatur, tak by skróty klawiszowe zawsze były uzyskiwane przez te same klawisze, niezależnie jaki znak się na nich znajduje.

Jest to świetne rozwiązanie np. dla francuskich lub niemieckich klawiatur, które z powodu braku niektórych znaków były pozbawione wielu ważnych skrótów klawiszowych. Tym bardziej narzędzia takie jak naklejki na klawiaturę do Premiere Pro staną się jeszcze bardziej użyteczne, ponieważ niezależnie od języka klawiatury, komplet skrótów będzie dostępny.

Selektywny grading kolorów

color-grading

Adobe wprowadziło nowy sposób na selektywny grading kolorów. Klikasz pipetą na dany kolor, a rozwija się krzywa Lumetri z dwoma osiami, np. hue i nasycenie, czy luma i nasycenie. W ten sposób możesz zmienić konkretne kolory z łatwością i dokładnością.

Zarządzanie kolorami ekranu

Color grading jest trudny, jeśli pracujesz na wielu monitorach. Powstaje problem ich kalibracji i synchronizacji ustawień kolorów.

Od teraz mamy do dyspozycji Display Color Management. Automatycznie konwertuje kolory do przestrzeni kolorów monitora. W ten sposób zawsze wyświetla spójne kolory, niezależnie od profilu ICC monitora ustawionego w systemie operacyjnym.

Tworzenie i edytowanie wielu efektów Lumetri

W panelu Lumetri Color możesz teraz mieć wielokrotne efekty lub warstwy. Możesz także tworzyć nowe efekty, zmieniać im nazwę i zarządzać warstwami.

Inteligentne odszumianie audio

Odszumianie było już od dawna dostępne w Premiere Pro i Audition. Teraz jednak mamy do dyspozycji ulepszone narzędzia w postaci suwaków Reduce Noise i Reduce Reverb w panelu Essential Sound. Pozwala wyciszyć lub usunąć całkowicie szum i pogłos. Te narzędzia są też dostępne jako efekty w panelu Effects. Możesz je dodać do ścieżki audio i kontrolować ich intensywność w panelu Effect Controls.

Nowy ekran powitalny

premiere_pro_homescreen

Adobe wprowadziło ekran powitalny uruchamiany przy każdym starcie aplikacji, lub po kliknięciu na przycisk domku w pasku opcji narzędzi. Ekran powitalny zawiera informacje o nowościach danej wersji, materiałach szkoleniowych, a także przycisk tworzenia nowego dokumentu lub otworzenia już istniejącego.

Baby-Premiere: Rush

Adobe promuje apkę mobilną Premiere Rush słowami: go shoot, go edit, go viral. Myślę, że świetnie podsumowuje to intencje i przyczynę powstania tego narzędzia.

Coraz więcej wideo tworzone jest ad-hoc, na telefonie i od razu udostępniane. Nie ma czasu (lub wystarczającej wygody) na przesyłanie nagrania na komputer, edycję w Premierze, wysłanie efektu końcowego z powrotem na telefon i udostępnienie w social media. Potrzebny był skrót. Tym skrótem jest Premiere Rush.

premiere-rush

Jest to apka pozwalająca na bardzo prostą i intuicyjną edycję wideo: cięcie, efekty, korekcja barwna, dodanie napisów, prosta edycja audio. Nie tylko można w niej edytować, ale po prostu nagrywać źródłowy materiał wideo. Udostępnianie do social media także odbywa się bezpośrednio z Rush. Celem nadrzędnym było rush, pośpiech. Jak najszybciej od tworzenia do publikacji.

Apka działa na iOS, Androidzie, Macu i Windowsie. Współpracuje też świetnie z Premiere Pro, jeśli jest potrzeba bardziej zaawansowanej edycji. Można ją pobrać tutaj, 3 eksporty są darmowe, potem apka jest płatna samodzielnie, lub jako część Creative Cloud.

Nowości w XD

Panel pluginów

Pluginy i dodatki doczekały się własnego panelu. Razem z panelami Assets i Layers, pozwala na szybki dostęp do zainstalowanych wtyczek, a także managera pluginów, gdzie można wyszukać i zainstalować nowe pluginy.

Wsparcie systemów wizualnych

Jednym z wielu problemów na jakie może natknąć się projektant interfejsów na dużą skalę, jest zachowanie spójności w różnych mediach i na różnych urządzeniach. Aby temu zapobiec, firmy tworzą systemy wizualne (design system), jak np. Material Design Google’a czy Polaris firmy Shopify.

Nowe funkcje związane z tworzeniem (i trzymaniem się) systemu wizualnego to przede wszystkim komponenty, na których bazuje wszystko. W ten sposób design jest modułowy, a zmiana modułu/komponentu aktualizuje ten komponent wszędzie.

Komponenty są współdzielone, tak samo jak teraz kolory i style tekstu. Więcej o komponentach (wcześniej symbolach) poniżej.

Komponenty zamiast symboli

Budowanie złożonych interfejsów i user experience jest teraz znacznie łatwiejsze dzięki komponentom (wcześniej znanym jako symbole). Komponenty pomagają budować interfejsy z powtarzalnych i zarazem edytowalnych bloków. Możesz stworzyć warianty komponentów, zmienić ich właściwości i nadpisać niektóre domyślne właściwości w zależności od potrzeb.

Triggery z klawiatur i gamepadów

Aplikacja XD pozwala teraz na użycie zdarzeń powstałych przez użycie skrótów klawiszowych i wciśnięcia przycisków na gamepadach. W ten sposób możesz sterować i symulować przejścia użytkownika przez okna aplikacji przy użyciu triggerów takich jak stuknięcie, przesunięcie, czas i głos. Z pewnością pomaga to projektować interfejsy dla gier, prezentacji i aplikacji desktopowych.

Wielokąt

Do standardowych narzędzi graficznych XD dodano wielokąt (do 100 boków). Można także edytować kształty stworzone przez narzędzie wielokąt (polygon). Tworzenie elementów interfejsów, jak przyciski, gwiazdki oceny i inne będzie teraz prostsze.

Więcej przekształceń tekstu

Dużo w XD zadziało się w ramach edytowania tekstu. Można teraz zmienić tekst tak, aby wszystkie znaki były wielkie (uppercase), małe (lowercase), przekreślić tekst i zmieniać wielkość pierwszej litery tytułu. Dodano także możliwość zastosowania indeksu dolnego i górnego — pomocne w pisaniu tych wszystkich “tm”, “r” i “c” 😉 Do tej pory trzeba było stosować dziwne metody obchodzące te braki. Od teraz nie trzeba już tego robić.

Responsive resize

Responsywna zmiana rozmiaru pozwala na zmianę rozmiaru grup obiektów z zachowaniem ich położenia i skali względem siebie. Komponenty także współpracują z responsive resize. Funkcja ta jest bardzo przydatna przy tworzeniu wariantów mobilnych interfejsu.

Jeśli chcesz wypróbować aplikację XD, kliknij tutaj.

Nowości w Lightroomie

Albumy grupowe

W Lightroomie dodano możliwość tworzenia albumów grupowych, do których dostęp mogą mieć różne osoby. Album gromadzi istniejące “standardowe” albumy lub zdjęcia nie należące do żadnych albumów. Poprzez funkcję zapraszania użytkowników można dodawać osoby do wspólnej edycji i zarządzania albumem grupowym.

Suwak tekstury

texture-slider

Znany też już z najnowszego Photoshopa, suwak tekstury pozwala na wzmocnienie widoczności i detali bardzo drobnych szczegółów np. skóry, włosów lub tkanin. Co ważne, suwak nie zmienia kolorów na zdjęciu.

Ulepszanie detali w plikach RAW

Funkcja ta pozwala na wzmocnienie i wyostrzenie szczegółów na niektórych plikach RAW stworzonych w aparatach Canon, Nikon i Fuji, a także innych firm. Jest to funkcja szczególnie przydatna, jeśli chcesz drukować zdjęcia w dużych formatach, gdzie zwykle dochodzi do rozmycia szczegółów.

Targeted Adjustment

Nacelowane dopasowanie to narzędzie, które pozwala na przesunięcie utworzonej wcześniej krzywej tonalnej lub ustawień miksera kolorów na konkretny obszar zdjęcia, w celu lokalnej jego edycji. Super intuicyjne :)

Platforma Adobe Spark

spark

Aplikacja internetowa Adobe Spark to proste narzędzie do tworzenia grafik, mini stron internetowych i wideo na potrzeby social media. Można tam importować zdjęcia i wideo, a także korzystać z napisów, gotowych szablonów i fontów z Adobe Fonts. Można też dodać swoje logo do generowanych materiałów. Aplikacje Spark Post, Page i Video (stąd określenie platformy) dostępne są w systemie iOS, a system Android obsługuje na razie tylko apka Spark Post. Cała platforma dostępna jest w ramach Creative Cloud lub oddzielnego, płatnego członkostwa. Apki możesz pobrać tutaj.

Projekt Fresco/Gemini

Projekt Fresco (dawniej Gemini) to narzędzie do malowania i rysowania przy użyciu urządzeń dotykowych i piórek. Jego celem jest jak najlepsza symulacja prawdziwych zachowań pędzli i narzędzi twórczych, a także zbiór największej na świecie ilości gotowych pędzli. Program powstaje dla wszystkich kreatywnych ludzi pragnących tworzyć cyfrowo to, co tworzyli do tej pory analogowo — z zachowaniem odczuć i zachowań narzędzi i medium.

Fresco_BodyImage2_dt

Fresco łączy w sobie także świat grafiki wektorowej i rastrowej — niektóre pędzle są wektorowe (np. piórka kaligraficzne), a niektóre rastrowe. Można nawet rozsmarowywać farbę i mieszać ją, a także nakładać jej takie ilości, że powstanie efekt 3D.

Jeśli chcesz sprawdzić Adobe Fresco, kliknij tutaj.

Projekt Aero

Aero powstało jako odpowiedź na zapotrzebowanie rynku kreatywnego na system do tworzenia interfejsów i multimediów w augmented reality (AR).

Projektanci będą mogli wykorzystać już znane apki, jak Photoshop i Dimension, a także rozłożyć swój design w przestrzeni, nadać elementom głębi, przez co tworzenie dla AR będzie bardziej sensowne i intuicyjne. Aero pozwoli też dostarczyć powstałe multimedia na urządzenia przenośne klienta końcowego szybciej i łatwiej.

aero

Na przykład, Adobe pracuje z wieloma firmami nad ustandaryzowaniem formatów plików 3D używanych w branży, a także nad wprowadzeniem obsługi otwartych standardów, jak usdz czy glTF.

Aby zapisać się na listę prerelease Aero, kliknij tutaj.

Projekt Substance

Substance jest zespołem aplikacji do teksturowania i tworzenia materiałów dla modeli 3D.

Rosnące zapotrzebowanie na gry, wirtualną rzeczywistość, interaktywne filmy i design, skłoniło Adobe do stworzenia szeregu aplikacji pomagających w teksturowaniu i zarządzaniu zasobami tekstur do grafiki 3D.

substance

W skład ekosystemu wchodzą apki Painter, Source, Alchemist i Designer.

Substance Painter

Painter służy do tworzenia tekstur na gotowym modelu 3D. Można edytować i eksperymentować z materiałami (włącznie z wszelkiego rodzaju efektami, jak przejrzystość, refleksyjność, struktura).

Substance Source

Source służy do zarządzania bibliotekami materiałów (można ich pobrać 1800). Potem można każdy z tych materiałów zmieniać dla własnych potrzeb. Materiały mają też być dostępne w wielu najważniejszych kombajnach do tworzenia gier i interaktywnych treści.

Substance Alchemist

To, jak sama nazwa wskazuje, mikser materiałów. Można też tworzyć nowe na bazie zdjęć lub skanów. Apka służy głównie do testowania pomysłów lub do tworzenia materiałów i tekstur na bazie rzeczywistych obiektów i struktur.

Substance Designer

Narzędzie do authoringu tekstur. Dzięki niemu możesz tworzyć tekstury bezszwowe (mogą być powtarzalne bez widocznych powtórzeń). Do dyspozycji jest także edycja grupowa, automatyzacja i tworzenie skryptów edytujących materiały.

Substance dostępny jest jako osobna subskrypcja, nie jako część. Creative Cloud. Jeżeli chcesz wypróbować ten ekosystem, kliknij tutaj.

Podsumowanie

Adobe od zawsze chciało być wszystkim jeśli chodzi o narzędzia dla twórców. I tym jest. Nikt nie może się równać z Creative Cloud jeśli chodzi o rozmach narzędzi, apek, sposobów na twórcze przekazywanie treści i tworzenie spójnego, zamkniętego ekosystemu, włącznie z prezentacją gotowych efektów, jakim jest Behance.

Coraz większą uwagę Adobe zwraca na content wideo i 3D — świadczą o tym potężne aktualizacje Premiere Pro w ciągu paru ostatnich lat, a także wysyp aplikacji do edycji wideo i elementów interaktywnych lub 3D: Premiere Rush, XD, Aero, Substance, Dimension, transformacja Flash w Animate, Character Animator i Fuse.

Nie ma się co dziwić, przyszłość będzie należeć do AR, VR i wszystkiego co się rusza i da się dotknąć lub wejść w interakcję. Tam Adobe podąża, a właściwie podąża tam, gdzie idą kreatywni twórcy. Zobaczymy co jeszcze pokaże przyszłość :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>