Photoshop w godzinę cz.8 — zrób mi makijaż

Jeśli zapytasz zwykłą osobę na ulicy co Photoshop robi, usłyszysz rzeczy takie jak: retusz modelek, wyszczuplanie, powiększanie piersi, wybielanie zębów. Wszystko to trafia do jednego wora zwanego retusz. Photoshop ma kilka narzędzi i funkcji, które pomagają w retuszu, ale my poznamy tylko te najważniejsze (te które są najczęściej używane). W naszej kompozycji (comp_8.psd) mamy dwa problemy związane z retuszem. Musimy wymazać człowieka z aparatem po lewej stronie od bohatera i jakieś nogi po prawej stronie. Chcemy zamienić te elementy na tło (głównie posadzkę). W przypadku mężczyzny użyjemy techniki zwanej Wypełnienie z uwzględnieniem zawartości (Content-aware Fill), natomiast w przypadku nóg użyjemy Pędzla korygującego (Healing Brush).

„Z uwzględnieniem zawartości” jest formułką, która jest obecnie przypisana do kilku narzędzi w Photoshopie. Oznacza to, że te narzędzia są „inteligentne” i tworzą zmiany bazujące na konkretnej zawartości obrazu – wykrywają krawędzie, kształty, tekstury i obiekty stworzone z podobnych kolorów. Potem mogą wymienić niektóre obiekty na tło lub inne obiekty z większą lub mniejszą dokładnością.

Wypełnianie z uwzględnieniem zawartości

Wypełnianie z uwzględnieniem zawartości działa następująco: tworzymy zaznaczenie wokół obiektu, który chcemy usunąć. Potem wybieramy z menu Edycja > Wypełnienie (Edit > Fill), lub wciskamy Shift+F5, i z listy Use (Użyj) wybieramy Z uwzględnieniem zawartości (Content Aware). Klikamy OK (oczywiście najpierw zaznaczamy warstwę protagonisty, ponieważ jest to warstwa gdzie znajdują się obiekty do usunięcia). Jeśli narzędzie da nam coś ciekawego (jak spasowane tło wyglądające dobrze), odznacz selekcję i przejdź do kolejnego elementu. W naszym przypadku narzędzie usuwa osobę, ale wstawia zamiast tego jakieś pomniejszone kolumny.

Pędzel korygujący

Wybierz zatem narzędzie Pędzel korygujący (klawisz J), ale nie wybieraj narzędzia Spot Healing Brush, które współdzieli ten skrót klawiszowy. Ten pędzel pobiera tło jako źródło i maluje nim. Następnie miesza nowo pomalowane obszary z odpowiednim dopasowaniem jasności i kolorów tak, by stworzyć łagodne przejście. A więc na początek, najedź na jakiś spory fragment posadzki, a następnie wciśnij klawisz Alt/Option (by ustalić punkt źródłowy). Teraz przesuń kursor na te małe kolumny i zamaluj je. Powinieneś uzyskać zadowalający efekt. Teraz przejdź do wspomnianych wyżej nóg po prawej i zamaluj je. To tyle. Retusz kompletny :)

Rozmywanie obrazu

Zanim przejdziemy do kolejnej części, chcę ci pokazać jak wyostrzać obrazy. Wyostrzanie będzie ci głównie przydatne do fotografii, podczas gdy rozmazywanie będzie wykorzystywane w wielu różnych scenariuszach (rozmazywanie masek, tworzenie głębi ostrości itd.). W kontekście naszej kompozycji, chcemy wyostrzyć warstwę protagonisty aby wyglądała bardziej wyraźnie i kontrastowo. Następnie chcemy rozmazać nieco warstwę kopuły (aby zmniejszyć jej wpływ na całą kompozycję).

Zaznacz warstwę kopuły i przejdź do menu Filtr > Rozmycie > Rozmycie Gaussowskie (Filter > Blur > Gaussian Blur). To jest najprostsza ale i najbardziej efektywna metoda rozmywania w Photoshopie. Zmień Promień (Radius) na 2 piksele i kliknij OK. Nie schodź nigdy poniżej 0,4 piksela, ponieważ to nie będzie miało żadnego efektu.

Wyostrzanie metodą High Pass

Teraz wyostrzanie. Ta konkretna metoda z której skorzystamy nazywa się Filtr górnoprzepustowy (High Pass) i jest szeroko wykorzystywana przez profesjonalistów. Właściwie możesz wyostrzać swoje obrazy tylko przy pomocy tej metody i zapomnieć o menu Filtr > Wyostrzenie (Filter > Sharpen). Zaznacz warstwę protagonisty i skopiuj ją (Ctrl+J). Przesuń protagonistę (nie kopie protagonisty, ponieważ to by zniszczyło maskę przycięcia) na górę stosu. Teraz przejdź do menu Filtr > Inne > Filtr Górnoprzepustowy (Filter > Other > High Pass). Ustaw Promień (Radius) na około 3 piksele.

Filtr górnoprzepustowy z warstwy protagonisty

Filtr górnoprzepustowy z warstwy protagonisty

Zanim przejdziemy dalej, musisz zrozumieć jak wyostrzanie działa w grafice komputerowej. To nie jest prawdziwe wyostrzanie, to tylko zwiększanie kontrastu na krawędziach tak, aby stworzyć iluzję dla naszych oczu, że rzeczy są bardziej ostre.
Filtr górnoprzepustowy produkuje nam szare tło z kilkoma krawędziami. Samo w sobie nie jest zbyt efektowne i przydatne, ale teraz zmień tryb krycia tej warstwy na Nakładkę (Overlay). Pamiętaj: tony średnie są tu przeźroczyste, więc zostajemy jedynie z kontrastowymi krawędziami, a o to właśnie chodzi w wyostrzaniu. Voila!

Kompozycja po wykonaniu retuszu i wyostrzania

Kompozycja po wykonaniu retuszu i wyostrzania

Przejdź do kolejnej części

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>