Photoshop w godzinę cz.7 — odpicuj mi kompozycję

W tej części dodamy kilka efektów do naszej kompozycji. Chcemy nieco zmienić atmosferę i klimat naszej sceny. W tej chwili wygląda tak:

Stan kompozycji po części szóstej.

Stan kompozycji po części szóstej.

Chcemy, aby był to jakiegoś rodzaju podwodny świat. Uzyskamy ten efekt wykorzystując narzędzie Krzywe na niektórych warstwach i dodając kilka grafik zewnętrznych. Otwórz plik texture_water.jpg, obróć go o 90 stopni (ja obróciłem go zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i przenieś go do naszego pliku comp.psd. W stosie warstw umieść teksturę wody pod warstwą protagonisty, ale ponad warstwą z kościołem – w ten sposób nasza tekstura zakrywa jedynie kościół.

Krycie warstw

Następną rzeczą jest połączenie tekstury wody z kościołem, tak aby kościół wyglądał na nieco przejrzysty, lub na coś co powstrzymuje wodę przed wylaniem się na scenę. Aby to uzyskać, wypróbujemy krycie warstwy. Krycie (Opacity) określa przeźroczystość warstwy.

Zmień nazwę warstwy Layer 1 na kopuła, przejdź do suwaka Krycie i pobaw się nim. 0% oznacza, że warstwa jest całkowicie przeźroczysta, a 100% że jest całkowicie nieprzeźroczysta. Ustaw krycie na mniej więcej 7075%, chcemy tutaj tylko odrobinę przeźroczystości. Ale to nie wystarczy — musimy widzieć kościół wyraźnie zza naszej kopuły. Aby to zrobić, musimy wykorzystać tryb krycia warstwy. Tryby krycia (Blend modes) są zaawansowanymi metodami manipulowania przeźroczystością warstwy w zależności od jej zawartości (głównie tonacji, ale nie tylko). Przejdź do listy z nazwą Normal w panelu warstw i kliknij na nią – zobaczysz długą listę dostępnych trybów krycia, ale my poznamy jedynie trzy z nich.

Tryby krycia warstw

Pierwszy z nich to Mnożenie (Multiply). Tam gdzie nasza warstwa jest czarna lub ciemna, te fragmenty będą nieprzeźroczyste, a im jaśniejszy piksel, tym większa przezroczystość. Zatem w trybie mnożenie czerń jest widoczna, biel jest niewidoczna. Mnożenie jest jednym z tak zwanych przyciemniającech trybów krycia, ponieważ tworzy zawsze ciemniejszy efekt warstwy niż oryginał.

Drugim trybem krycia jest przeciwieństwo mnożenia – biel jest nieprzeźroczysta, czerń przeźroczysta. Ten tryb nosi nazwę Ekran (Screen) i jest jednym z tak zwanych rozjaśniających trybów.

Na koniec mamy kombinacje obu tych trybów, który jest jednym z trybów kontrastujących. W tych trybach, czerń i biel są nieprzeźroczyste, ale tony średnie są przeźroczyste, dlatego warstwa z tym trybem wydaje się być bardziej kontrastowa. Głównym trybem tej sekcji jest Nakładka (Overlay), i to właśnie ten tryb wybierzemy dla naszej kopuły.

Trzy podstawowe tryby krycia warstw

Trzy podstawowe tryby krycia warstw

Warstwy dopasowania

Teraz chcemy dopasować kolory w warstwie protagonisty aby była spójna z oświetleniem padającym z kopuły. Zaznacz warstwę protagonisty i z panelu Dopasowanie (Adjustment) wybierz Krzywe (Curves). Zmieniłem jedynie kanały czerwony i niebieski, dodając nieco cyjanu i niebieskości. Zauważ, że w panelu warstw masz teraz nową warstwę zwaną Krzywe 1. To jest specjalny rodzaj warstwy zwany warstwą dopasowania. Zachowuje ona informacje o zmianach jakie wprowadziłeś w narzędziu Krzywe (lub innym narzędziu). Możesz potem traktować tę warstwę jak każdą inną zwykłą warstwę w Photoshopie: zmieniać jej krycie, tryb krycia, lub pozycję w stosie.

Mamy tutaj jednak inny problem — nasza warstwa dopasowania wpływa na wszystkie warstwy poniżej, a my chcemy aby zmiana dotyczyła jedynie warstwy protagonisty. Zaznacz warstwę Krzywa 1, kliknij prawym przyciskiem myszy na jej nazwie, i wybierz Utwórz maskę przycięcia (Create clipping mask). W ten sposób nasza warstwa dopasowania będzie przypisana do warstwy protagonisty i będzie dotyczyła tylko niej.

Teraz chcemy dodać odbicie kopuły na posadzce, więc skopiujemy warstwę kopuły (zaznacz warstwę kopuły i wciśnij Ctrl+J). Przesuń kopię kopuły na górę stosu i dodaj maskę warstwy. Przesuń warstwę tak, aby zakrywała jedynie posadzkę. Teraz wybierz narzędzie Gradient i – na masce – stwórz gradient od stóp bohatera do krawędzi kościoła – w ten sposób uzyskamy ładne przejście. Teraz wybierz narzędzie Pędzel (wciśnij klawisz B), wybierz czerń jako kolor pierwszego planu, a następnie kliknij i przeciągnij (zamaluj) obszary na masce, gdzie są kolumny. Jeśli potrzebujesz, możesz zmniejszyć rozmiar pędzla wciskając [, lub zwiększyć wciskając ]. Możesz też użyć klawiszy numerycznych by ustalić przezroczystość pędzla, np. 5 dla 50%, 1 dla 10%, i 0 dla 100%.

Stan kompozycji po wykonaniu czynności opisanych w tutorialu.

Stan kompozycji po wykonaniu czynności opisanych w tutorialu.

Praca dla ciebie:

- Wykonaj wszystkie czynności opisane powyżej i zapisz dokument jako comp_8.psd.

Przejdź do kolejnej części

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>