Photoshop w godzinę cz.6 — montaż w skrócie

W tej części połączymy kilka zdjęć w jedną kompozycję, która będzie fikcyjnym plakatem filmowym. Otwórz plik protagonist_cut.psd. To będzie nasz bazowy dokument, do którego będziemy dołączać inne obiekty.

Jedną z najczęstszych czynności wykonywanych w Photoshopie jest przesuwanie warstwy z jednego dokumentu do drugiego. Pokażę ci najprostszy i najbardziej intuicyjny sposób. Otwórz plik church_cut.psd. Przejdź do górnego paska nad dokumentami, gdzie masz teraz dwie zakładki: protagonist.psd i church.psd. Kliknij na church.psd i przesuń dokument na bok. Upuść lewy klawisz myszy – masz teraz dokument church w osobnym oknie Photoshopa. Tak działa wydokowywanie dokumentów. Teraz wciśnij Klawisz V, lub wybierz pierwsze narzędzie z paska narzędzi – jest to narzędzie Przesunięcie/Move (używane jest do przesuwania warstw). Kliknij na dokument z kościołem i przesuń go na dokument protagonisty. Zwolnij lewy przycisk myszy. Powinieneś zobaczyć kościół nałożony na protagonistę. Voila!

Teraz wykorzystując narzędzie Zaznaczenie możesz umieścić kościół dokładnie na wybranym miejscu, ale najpierw musimy go schować za kolumnami i łukami dokumentu protagonisty. Przejdź do panelu warstwy i najpierw zmień nazwy warstw, abyśmy wiedzieli co jest czym. Kliknij dwukrotnie na Layer 2 i zmień jego nazwę na church. Kliknij dwukrotnie na Layer 1 i zmienń jego nazwę na protagonista. Teraz, kliknij na warstwę z kościołem i przesuń ją pod warstwę z protagonistą. Upuść lewy klawisz myszy. W ten sposób właśnie zmieniłeś kolejność wyświetlania warstw – zauważ, że teraz kościół znajduje się za kolumnami i łukami. Przesuń kościół w taki sposób, aby wyglądał jak na załączonej ilustracji. Mamy tutaj jednak problem – nasz kościół jest lekko przechylony względem posadzki na warstwie protagonisty. Musimy obrócić kościół i prawdopodobnie zmienić jego rozmiar.

Przekształcanie warstw

Jeśli chcesz obrócić, skalować, lub w inny sposób przekształcić warstwę, potrzebujesz użyć narzędzia Free Transform. Wciśnij Klawisz Ctrl+T, lub wejdź w menu Edycja > Dowolna Transformacja (Edit > Free Transform). Kiedy narzędzie jest gotowe do pracy, wokół aktywnej warstwy pojawia się tzw. bounding box. Teraz, klikając na małe kwadraciki, możesz rozszerzyć lub zwęzić warstwę, a przytrzymując klawisz Shift, możesz skalować warstwę z zachowaniem proporcji. Kiedy wyjedziesz kursorem myszy poza bounding box i zbliżysz się do narożników, twój kursor zmieni się na dwie strzałki pod kątem 90 stopni. Teraz kliknij i przeciągnij, by obrócić warstwę.

Musimy wyprostować nasz kościół i możemy to zrobić poprzez odpowiedni obrót warstwy. Kiedy wszystko jest gotowe, wciśnij klawisz Enter by zaakceptować zmiany (lub wciśnij klawisz Escape by anulować).

Obiekty inteligentne

Mała dygresja – nie możesz przekształcać warstwy w nieskończoność, ponieważ z każdą transformacją traci ona swoją jakość. Jeśli chcesz przekształcać warstwę niedestrukcyjnie, musisz zamienić ją na obiekt inteligentny (Smart Object). Kliknij prawym klawiszem myszy na nazwę warstwy i wybierz Przekształć na obiekt inteligentny (Convert to Smart Object) z menu. Możesz zobaczyć, że miniatura warstwy ma małą ikonkę w dolnym prawym rogu która wskazuje, że ta warstwa jest już obiektem inteligetnym. Jedyny minus jest taki, że nie możesz edytować lub dodawać niektórych filtrów do obiektu inteligentnego. Musisz zamienić go z powrotem na zwykłą warstwę – w tym celu kliknij prawym klawiszem myszy na nazwę warstwy i wybierz Rasteryzuj warstwę (Rasterize layer) z menu.

Aż do tego momentu, kiedy chcieliśmy usunąć niektóre elementy warstwy, po prostu je wycinaliśmy. W prawdziwym życiu to nie jest najlepsza opcja. Chcemy raczej ukrywać – niż usuwać – niektóre partie warstwy. Dlaczego? Dla wygody — schowany fragment warstwy można zawsze uwidocznić, ale usuniętych pikseli nie da się przywrócić. Jak zatem chować? Przy użyciu masek.

Maskowanie warstw

Aby zrozumieć ideę maski, wyobraź sobie kartonowy wykrój, który ma wycięty otwór jakiegoś kształtu, a następnie psikasz sprejem przez szablon aby namalować ten kształt na ścianie. Maska w Photoshopie jest cyfrową wersją takiego szablonu. Maski są czarnobiałymi obrazami, gdzie biel to wspomniany otwór a kolor czarny jest kartonem. Gdziekolwiek na masce występuje biel, ta partia warstwy połączonej z maską będzie widoczna. Tam gdzie maska jest czarna, ta partia warstwy będzie ukryta. W skrócie: białe odkrywa, czarne zakrywa. Maska może również posiadać odcienie szarości, a to oznacza że warstwa będzie częściowo widoczna lub zakryta.

Użyjemy masek w kilku miejscach na naszym plakacie filmowym. Po pierwsze – potrzebujemy gładkiego przejścia pomiędzy podstawą kościoła a posadzką na warstwie protagonisty. Przejdź do panelu Warstwy, kliknij na warstwę protagonisty i kliknij na ikonę Dodaj maskę warstwy (Add layer mask). Zobaczysz białą miniaturę obok miniatury warstwy z malutkim łańcuchem pomiędzy nimi. To jest maska warstwy. Możesz także zauważyć, że ma ona biały obrys dookoła – to oznacza że teraz maska jest aktywna i jeśli zaczniesz malować po obrazie, tak naprawdę będziesz edytować maskę, a nie warstwę. Aby aktywować warstwę, kliknij na jej miniaturę. Teraz jednak chcemy medytować maskę.

Wciśnij klawisz M aby uzyskać narzędzie Zaznaczenie prostokątne i narysuj prostokąt od krawędzi kościoła do ramion naszego bohatera, na szerokość całej kompozycji. Teraz wciśnij klawisz G aby uzyskać narzędzie Gradient.

Gradient to pasek dwóch kolorów na obu końcach, z płynnym przejściem pomiędzy jednym a drugim kolorem w środku. Pomyśl o zachodzie słońca – to gradient, z żółtym kolorem na horyzoncie powoli przechodzącym w czerwień i granat, kiedy przesuwasz wzrokiem bardziej do góry.

Teraz musimy zmienić kolory jakie są przypisane do gradientu. Są one pobierane z koloru pierwszego planu i koloru tła. Potrzebujemy gradient czarno-biały, więc wciśnij klawisz D, aby przywrócić domyślne kolory: biały jako kolor pierwszego planu i czarny jako kolor tła (możesz je zamieniać miedzy sobą klawiszem X). Teraz przejdź do naszego zaznaczenia, kliknij i przytrzymaj lewy klawisz myszy na dolnej krawędzi i przesuń mysz do góry. Zwolnij lewy przycisk myszy. Co pozostało, to usunąć ten efekt z głowy naszego bohatera. Zaznacz ten obszar i wypełnij go kolorem czarnym (wciśnij Alt+Delete).

Gotowa kompozycja na etapie montażu zdjęć.

Gotowa kompozycja na etapie montażu zdjęć.

Praca dla ciebie:

- stwórz kompozycję widoczną powyżej.

- dodaj plik clouds_ready.jpg jako tło nieba w kompozycji.

- zapisz dokument jako comp.psd.

Przejdź do kolejnej części

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>