Korekcja koloru skóry w Photoshopie

Korekcja tonalno barwna zdjęć jest względnie prosta, dopóki w grę nie wchodzi portret i prawidłowe dopasowanie koloru skóry modela lub modelki. Liście można przejaskrawić, niebo przyciemnić, ale jeśli źle przeprowadzimy korekcję barwną skóry — wszyscy zauważą. Sprawa jest o tyle skomplikowana, że każdy z nas podświadomie wie jak powinna wyglądać skóra, ale kiedy przychodzi zamienić tę wiedzę na konkretne wartości RGB lub CMYK — mamy z tym jakiś dziwny problem.

Zatem jak poradzić sobie z korekcją skóry, czy jest jakiś wzorzec, na którym można się oprzeć? Otóż jest, choć jest to kwestia — jak zwykle — bardziej złożona. Musimy pamiętać, że ludzie mają różny kolor skóry, od niemal białej, przez oliwkową, do czarnej. W tym artykule skupimy się na kolorze skóry pospolitym w rejonie Europy (z pominięciem krajów śródziemnomorskich), czyli skórze, której kolor można by określić jako biało-kremowo-żółta.

Mimo, że fotografie najczęściej zapisywane są w modelu RGB, my będziemy się posługiwać przestrzenią CMYK do określania numerycznych wartości koloru. Aby to zrobić w Photoshopie, trzeba wybrać pipetę (Eyedropper) i kliknąć z shiftem na pożądany punkt. Wcześniej warto przełączyć próbkowanie z pojedynczego piksela na uśrednioną wartość z 5×5 lub 7×7 pikseli. To uchroni nas przed zaznaczeniem jakiegoś dziwnego piksela, który nie odzwierciedlałby średniej barwy otoczenia. W panelu Info mamy teraz informację RGB o tym punkcie, przełączmy zatem wartości RGB na CMYK. W ten sposób mamy wartości cmykowe na zdjęciu rgb-owskim.

Brak korekcji barwnej skóry

Skóra dziewczyny jest nie skorygowana, składowa M przeważa nad Y. Foto © greyman @ sxc​.hu

Najczęstszym problemem ze skórą na zdjęciach jest jej zbyt duża składowa czerwieni lub fioletu. Oznacza to, że wartość M (Magenta) jest większa niż wartość Y (Yellow). Dlatego też skóra wydaje się bardziej czerwona niż żółta, a to właśnie żółcień nadaje skórze zdrowy wygląd (oczywiście w umiarze). Na przykładzie powyższej fotografii widzimy, że M równe jest 30, a Y wynosi 28 — skóra wydaje się blada, chłodna, z lekkim odcieniem czerwieni. Składowa błękitu (Cyan) jest niemal równa żółcieniom, przez co skóra jest tak „zimna“.

Ta analiza daje nam już niejakie wskazówki co do tego, jakie powinny być wartości tych składowych kanałów, by skóra wyglądała dobrze i zdrowo. Oto i magiczna formuła:

Kanał M musi mieć wartość niższą niż Y o co najmniej 510%, przy czym im skóra bardziej opalona lub brązowa, tym wartość Y i M musi być większa. Kanał C powinien stanowić ok. 3050% wartości M.

Oczywiście to są wartości wyjściowe, które należy dopasować do indywidualnej sytuacji na zdjęciu. Aplikując taką korekcję, dochodzimy do poniższej sytuacji:

Poprawiony kolor skóry. Foto (c) greyman @ sxc.hu

Poprawiony kolor skóry. Foto © greyman @ sxc​.hu

Wartość barwna na próbce przed obróbką wynosiła (22, 30, 28, 5). Po korekcji mamy odpowiednio (15, 28, 38, 3). Widać, że teraz wartość M jest mniejsza od Y, a C to prawie 50% wartości M. Korekcji dokonałem przy użyciu krzywych (Curves), przełączając się kolejno na kanały czerwony, zielony i niebieski. Przesuwając krzywą w kanale R na dół — dodaję cyjanu, w górę — dodaję czerwieni. Przesuwając krzywą w kanale G na dół — dodaję fioletu, w górę — dodaję zieleni. I w końcu przesuwając krzywą w kanale B na dół — dodaję błękitu, w górę — dodaję żółcienia. Cały czas zerkałem na wartości w panelu Info oraz na zdjęcie, tak by dopasować wzorzec do konkretnej sytuacji na zdjęciu. I to wszystko! (oczywiście w przypadku koloru skóry europejczyka).

Jeśli potrzebujesz skorygować skórę oliwkową, brązową lub czarną — poeksperymentuj ze zmniejszoną wartością cyjanu i mocno zwiększoną wartością żółtego i fioletu.

Korekcja skóry brązowej. Foto (c) quazii @ sxc.hu

Korekcja skóry brązowej. Foto © quazii @ sxc​.hu

Na powyższym zdjęciu widać, że im ciemniejsza skóra, tym wartości M i Y większe, a proporcje między nimi są zwiększone. Akurat tutaj wartości o 10% mniejsze na M i Y byłyby odpowiedniejsze, tym niemniej wzorzec pozostaje aktualny.

Jeżeli powyższe metody nie działają, a potrzebujesz dopasować wzorcowe barwy skóry dla różnych grup etnicznych, możesz skorzystać z chromatycznej skali von Luschana:

Tabela kolorów skóry wg von Luschana

Tabela kolorów skóry wg von Luschana © Wikipedia

gdzie numery 15 oznaczają skórę bladą i białą, typu celtyckiego, 610 oznaczają skórę europejczyka z krajów północnych i wschodnich, 1115 oznaczają typową skórę europejczyka, 1621 oznaczają skórę oliwkową, np. z krajów śródziemnomorskich i większości Azji 2228 to skóra brązowa, np. Indianie obu Ameryk, Hindusi, Indonezyjczycy 2936 to skóra czarna, typowa dla mieszkańców Afryki środkowej i południowej oraz niektórych rejonów Indii.

Jak zatem widać, korekcja tonu skóry nie jest prosta, ale jest wciąż wykonalna. W typowych przypadkach skorzystaj z opisanego wcześniej wzorca. Jeśli nie przynosi on dobrych rezultatów, skorzystaj ze skali von Luschana pobierając pipetą kolor skóry i dopasowując wartości CMYK na skórze z fotografii do wartości z tabeli. Jak zawsze komentarze do artykułu mile widziane, a jeśli znasz inną technikę korekcji koloru skóry — pisz! Jeśli chcesz nauczyć się obróbki zdjęć w Photoshopie, zobacz nasz kurs Photoshop CS6 :)

One thought on “Korekcja koloru skóry w Photoshopie

  1. Pingback: brabrakadabra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>