Creative Cloud na nowo — Adobe prezentuje kompletny ekosystem dla kreatywnych w chmurze

aaa

Za dwie godziny w Nowym Jorku rusza konferencja poświęcona nowemu otwarciu kreatywnej chmury od Adobe. Niemal równo rok temu Adobe zaprezentowało nową linię aplikacji, oznaczonych przyrostkiem CC — dziś poznamy nowe wersje dobrze znanych programów, które od teraz będą bardziej „społeczne“ i podłączone do ekosystemu chmury. Oznaczone będą symbolem CC 2014. Ale to nie wszystko co wiemy — jako influencer miałem okazję poznać już nieco szczegółów :)

Adobe przeprowadziło wśród kreatywnych twórców i jednocześnie użytkowników portalu Behance badanie, które wskazało trzy główne cechy współczesnej pracy designerów. Twórcy wskazali po pierwsze na coraz szybszy rozwój technologii, szybszy niż kiedykolwiek. Adobe chce odpowiedzieć na to czternastoma nowymi wersjami aplikacji CC, które zawierać mają — a jakże - więcej funkcji, narzędzi i usprawnień. Aplikacje te zostały przebudowane i zoptymalizowane do szybszej pracy poprzez wykorzystanie możliwości współczesnego hardware’u. Kilka dni temu mieliśmy już okazję zobaczyć przedsmak tego, jak to będzie wyglądało — na zaprezentowanym sneak-peek’u z Photoshopem w roli głównej mogliśmy zobaczyć narzędzie Focus Area. Umożliwia ono tworzenie zaznaczeń bazując na ostrych partiach obrazu, jednocześnie ignorując fragmenty poza ostrością. Inne nowe funkcje o których wiem, to Blur Motion Gallery w Photoshopie (tworzenie rozmyć wynikających z ruchu — np. biegnący człowiek, obracające się koła), oraz Live Shape w Illustratorze.

Drugim elementem współczesnej pracy designera ma być coraz częstsze użycie urządzeń mobilnych do pracy twórczej. Adobe w związku z tym zaprezentuje szereg całkowicie nowych aplikacji mobilnych. Photoshop Mix będzie mobilną wersją Photoshopa z narzędziami takimi jak Refine Edge czy Content Aware na pokładzie. Adobe Sketch (przebudowane narzędzie Adobe Proto) będzie aplikacją służącą do zbierania inspiracji i szkicowania pomysłów — będzie też mocno zintegrowana z Behance i social media. Adobe Line (dawny projekt Parallel) będzie służyć do tworzenia rysunków odręcznych i geometrycznych (także w perspektywie). Wszystkie te aplikacje będą darmowe i dostępne na iPada. Do tego Adobe dorzuca Lightrooma w wersji na iPhone’a.

Kiedy mówimy o rysowaniu geometrycznym i apce Line, przypomina nam się coś z konferencji Adobe MAX 2013. Chodzi o projekty Mighty i Napoleon, czyli piórko i linijka podłączone do Creative Cloud. Dziś Adobe ogłosi ich oficjalną premierę. Zestaw piórko + linijka będzie kosztował 199 dolarów i pojawi się w sprzedaży początkowo tylko w USA. Piórko będzie nosić nazwę Adobe Ink, a linijka — Adobe Slide.

Adobe Slide i Ink

Adobe Slide i Ink

Trzecim elementem współczesnej pracy designera ma być głębokie wykorzystanie social media — do znajdowania inspiracji, do prezentacji pracy, dyskusji i współpracy. Adobe zaprezentuje w związku z tym nowości w samej chmurze. Pierwszą z nich będzie Kreatywny Profil na stronie Adobe​.com, który będzie zawierał informacje o twórcy, jego profil na Behance, portfolio na ProSite, aplikacje, apki mobilne, używane fonty, pliki, inspiracje i nie wiadomo co jeszcze.

Przykładowy profil kreatywny na Adobe.com

Przykładowy profil kreatywny na Adobe​.com

Udostępnione będą także aplikacje Creative Cloud (do zarządzania plikami i zainstalowanymi aplikacjami) w wersji mobilnej i webowej. Powstaje także Creative Cloud Market — darmowa skarbnica wybranych zasobów graficznych: ikon, pędzli, wzorków itp. dostępnych dla użytkowników chmury. Adobe przygotowało także ofertę dla programistów i twórców aplikacji mobilnych — Creative SDK, które umożliwi wykorzystanie technologii Adobe (np. Refine Edge) w aplikacjach firm zewnętrznych.

Ostatnią z nowości będzie stały plan abonamentowy dla fotografów, czyli Photoshop CC + Lightroom (w wersji desktop, mobile i web) + integracja z Photoshop Mix za 9,99 dolarów miesięcznie przy zobowiązaniu rocznym.

Podsumowując — widać wyraźnie, że Adobe chce stworzyć spójny i bogaty ekosystem dla twórców. Ideą jest wszechdostępność narzędzi, źródeł inspiracji i ludzi, z którymi tacy kreatywni twórcy mogą współpracować. Firma idzie w dobrym kierunku i nie widzę w tym momencie dla Adobe konkurencji. To osobna liga. Oczywiście zawsze pozostaje kwestia pieniędzy i monopolizacji, ale trudno też oczekiwać, że Adobe pracę tysięcy programistów udostępni za darmo i będzie sabotować własne działania w celu „dania szansy“ konkurencji. A teraz zapraszam na live streaming z konferencji, start o 19 naszego czasu :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>