Co znaczą kolory, czyli symbolika barw

Kolory (a właściwie barwy, słowo kolor zostało zapożyczone z języka angielskiego) wpływają na nasze emocje cały czas. Nie ważne, czy siedzimy w domu, w pracy, czy przebywamy w środowisku miejskim — zewsząd atakują nas różne barwy. Wydawałoby się, że użycie barw w reklamach, niektórych miejscach i w logotypach firm poszczególnych branż jest zależne jedynie od pomysłu projektanta i grafika. Tak nie jest — każda barwa kojarzy się z czymś i w określony sposób wpływa na nasze samopoczucie i zachowanie. Czerwona płachta na byka często działa również na nas, w różny sposób.

Zobaczmy zatem jaką symbolikę mają podstawowe barwy — co znaczą kolory. Wypisana tu symbolika dotyczy świata „zachodniego“ czyli ogólnie rzecz biorąc świata chrześcijańskiego. Symbolika danych kolorów może być i często jest zupełnie inna np w Chinach i Japonii. Żaden kolor nie ma ujednoliconej symboliki na całym świecie — należy o tym pamiętać. Jeśli natomiast interesuje Cię zagadnienie kolorów w programach graficznych, przeczytaj nasz artykuł o RGB, CMYK i Lab.

Czerń / Kolor czarny

Barwa czarna

Barwa czarna

Technicznie nie jest to kolor, a jego brak. Symbol elegancji, luksusu (podobnie jak złoty), szykowności (np garnitury, mała czarna) oraz nowoczesności. Wykorzystywany jest tam, gdzie trzeba podkreślić powagę, tajemnicę (logo Jamesa Bonda), kompetencję lub autorytet (sędziowie). W kręgach chrześcijańskich kojarzony także z żałobą i śmiercią. Wiele marek odzieżowych ma logotypy w czerni lub wykorzystujące czerń w znacznym stopniu.

Biel / Kolor biały

Barwa biała

Barwa biała

Biel to połączenie wszystkich kolorów. Jest najjaśniejszą barwą. Biały to uniwersalny kolor symbolizujący pokój i czystość. Kojarzony jest z prawdomównością, prostotą, dobrem, jasnością i poddaniem (biała flaga). W logo często występuje jako negatywna przestrzeń (bez koloru) lub jako biały napis.

Brąz / Kolor brązowy

Barwa brązowa

Barwa brązowa

Brązowy wskazuje na naturę, użyteczność. Jest symbolem spokoju, powagi, ciepła, neutralności i niezawodności. Najbardziej znanym brązowym logiem jest logo firmy kurierskiej UPS (podkreślenie użyteczności i niezawodności). Jest też wykorzystywany w logach firm prawniczych i budowlanych.

Czerwień / Kolor czerwony

Barwa czerwona

Barwa czerwona

Czerwień to najbardziej jaskrawy i widoczny kolor, jest także najbardziej pobudzający — dlatego często wykorzystywany jest w reklamie by przykuć uwagę. Czerwień symbolizuje działanie, przygodę, energię, niebezpieczeństwo (znaki drogowe), miłość (serce, czerwona róża), pasję (płomienne uczucia), wigor i siłę (kolor krwi). Podobno pobudza apetyt (logo McDonalds). To także symbol życia i sprzecznych, skrajnych emocji, piękna i witalności. Prawdopodobnie najlepszym przykładem czerwonego logo jest Red Bull, który kojarzy się z energią, siłą, działaniem, ekscytacją i przygodą. Czerwień jest też wykorzystywana przez firmy i instytucje charytatywne i związane ze zdrowiem (symbol szpitala, Czerwony Krzyż, Czerwony Półksiężyc). W Europie Środkowej kolor kojarzony z komunizmem (Armia Czerwona, symbol sierpa i młota) i lewicą. W bliskim kontekście czerwień kojarzona jest z rewolucją, wojną, walką (rękawice bokserskie) i zniszczeniem.

Pomarańcz / Kolor pomarańczowy

Barwa pomarańczowa

Barwa pomarańczowa

Kolor pomarańczowy to barwa młodości, kreatywności, lekkości i aktywności. Symbolizuje zabawę, entuzjazm i jowialność (peruki klaunów, stroje nadwornych błaznów). Jest to barwa wykorzystywana w logach firm, które zajmują się rozrywką i zabawą, lub firm których klientami są dzieci i młodzież. Pomarańcz jest jaskrawym kolorem, widocznym w półmroku. Z tego też powodu jest używany jako barwa ostrzeżeń, ratownictwa (koło ratunkowe, ratownicy na kąpieliskach). Jest także kolorem jesieni i święta Halloween (dynie).

Żółcień / Kolor żółty

Barwa żółta

Barwa żółta

Barwa żółta ma wiele sprzecznych znaczeń. Z jednej strony symbolizuje radość, ciepło, słońce, pogodę i pozytywność — z drugiej: tchórzliwość, zdrada (przedstawienia Judasza w malarstwie europejskim) i ostrożność. Kolor żółty wykorzystywany jest w reklamie i logach by przykuć uwagę (nie tylko w reklamie — np żółte taksówki w Nowym Jorku) i wywołać wrażenie radości, ciepła (ponownie logo McDonalds). Żółcień symbolizuje też wiedzę i mądrość, a także rozsądek (niektóre logotypy uczelni).

Zieleń / Kolor zielony

Barwa zielona

Barwa zielona

Zieleń to kolor natury, kojarzy się z życiem i harmonią. Stanowi też kolor uzdrowienia, nadziei i wolności. Miętowa zieleń kojarzona jest ze świeżością (mentosy, ale też listek początkującego kierowcy, który jest „zielony“ w tym co robi), powodzeniem i zadowoleniem. Zielony kolor jest najważniejszą barwą Islamu. Negatywne cechy przypisywane zieleni to niestabilność (znowu zielony listek kierowcy) i losowość (stoły do gry w ruletkę, boiska piłkarskie). Od czasu wprowadzenia dolarów do obiegu zieleń kojarzona jest także z pieniędzmi. Zieleń często wykorzystywana jest w materiałach graficznych firm, które chcą być postrzegane jako ekologiczne, lub funkcjonują w branży związanej z przyrodą, naturą i jej ochroną (np logo kanału telewizyjnego AnimalPlanet).

Błękit / Kolor niebieski

Barwa niebieska

Barwa niebieska

Niebieski to najpopularniejszy kolor w grafice i designie, a także najczęstszy ulubiony kolor ludzi. Barwa ta przywodzi na myśl spokój, stabilność, sukces, pewność, lojalność i bezpieczeństwo — dlatego tak wiele firm używa tego koloru. Barwa często wykorzystywana w logach instytucji rządowych, urzędów, banków i największych korporacji (np IBM). Z drugiej strony niebieski jest jedną z najzimniejszych barw, w tym kontekście kojarzy się z niebem, otwartą przestrzenią, oceanem. Niebieski jest także symbolem przyjaźni.

Fiolet / Kolor fioletowy

Barwa fioletowa

Barwa fioletowa

Kolor luksusu, elegancji, przepychu, wspaniałości, ceremoniału, szlachetności i duchowości (szaty biskupie). Fiolet i purpura są częstym kolorem wykorzystywanym przez firmy związane z edukacją i dobrami luksusowymi. Jest też wyznacznikiem dobrej jakości (np tło na opakowaniu czekolad Milka). Jako kolor rzadko występujący w naturze, uważany jest za symbol ekstrawagancji i próżności.

Róż / Kolor różowy

Barwa różowa

Barwa różowa

Róż utożsamiany jest z kobiecością, delikatnością, subtelnością i wdziękiem. Symbol dziewczęcości i romantyzmu (kolor Walentynek). Róż kojarzy się też z niewinnością. W logo i materiałach graficznych służy podkreśleniu kobiecości, dziewczęcości lub delikatności. Często wykorzystywany w logo firm, których klientkami są dziewczynki (np logo Barbie), lub które produkują słodycze. Różowy jest też wykorzystywany w kampaniach oraz organizacjach na rzecz uświadamiania kobiet o ryzyku raka piersi.

Szarość / Kolor szary

Barwa szara

Barwa szara

Szary jest uważany za kolor nudny i bez wyrazu, neutralny. Firmy których atutem ma być neutralność lub nie uleganie żadnym wpływom, wykorzystują szarości w swoich logo. Szary symbolizuje idee korporacyjne, praktyczność, organizację, respekt. Szarość ma też wiele negatywnych cech, kojarzy się z nudą, pustką, nijakością. Mimo to jest częstym składnikiem logo, ponieważ dobrze łączy się z innymi kolorami.

To tyle jeśli chodzi o symbolikę kolorów we współczesnym świecie logotypów i reklamy. Znajomość symboliki pozwoli lepiej projektować logotypy i identyfikacje wizualne firm. Jak dobrać i pracować z kolorami zawiera także nasz kurs Photoshop. Jakie jeszcze znasz znaczenia różnych kolorów? Pisz w komentarzach. Jeśli spodobał Ci się ten wpis, zasubskrybuj nasz kanał RSS by dostawać więcej :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>